donkere chocolade

Door veel van onze gasten wordt halsreikend uitgekeken naar de middagpauze. Het moment om zelf stukjes chocolade te hakken. Chocolade is gezond maar ook ongezond. Bij de juiste keuze is het zelfs heel gezond en beschermt het tegen hoge bloeddruk, slecht cholesterol en hart en vaatziekten. Maar alleen als je kiest voor chocolade waar meer dan 70% cacao in zit. Witte chocolade bestaat voor 80% uit suiker wat het lichaam vooral schade toebrengt. Vandaar dat we de witte chocolade voortaan achterwege laten.
Door o.a. de dopamine en endorfine doet donkere chocolade wonderen voor ons humeur. Maar er zitten ook krachtige flavonoïden in die de bloedvaten verwijden wat een gunstig effect heeft op de bloeddruk. Ten opzichte van veel andere zoete tussendoortjes zorgt donkere chocolade voor een betere insulinerespons. Waardoor er geen pieken in de bloedsuikerspiegel ontstaan. Hierdoor ervaar je de zogenaamde ‘energiedip’ na de pauze niet.



cocosolie

In de keuken van ‘in-soest’ wordt zoveel mogelijk gebakken in cocosolie. Het zit verpakt in glazen potten en ziet er uit als wit romig cocosvet. Bij verwarming boven 26 graden wordt het een mooie fris geurende heldere olie.

Het belangrijkste verschil ten opzichte van reguliere oliën zit in de lengte van de koolstofketens waar de vetzuren/olie uit zijn opgebouwd. Cocosolie is een verzadigd vet dat opgebouwd is uit vetzuren met een middellange keten. Deze kan het lichaam snel omzetten in energie. Het kost dus minder energie en overigens ook enzymen om cocosolie te verteren. Cocosolie bevat minder calorieën dan welke vetbron ook. Tevens bevat het geen cholesterol en kan zelfs helpen een cholesterolgehalte te verlagen. Op dit gebied verslaat cocosolie koudgeperste olijfolie. Aangeraden wordt om olijfolie alleen koud te gebruiken.

Soms moet men even wennen aan de specifieke smaak van cocosolie. Weet dan dat er varianten zijn met een neutrale smaak. De olie wordt dan gestoomd met water (100 °C), waardoor de geur verdwijnt. De voorkeur gaat uit naar een biologische koudgeperste cocosolie. Bij een niet biologische productie worden methodes toegepast zoals bleken. Daarbij worden lichaamsvreemde stoffen gebruikt, die uiteindelijk ook in de olie terecht komen.

Cocosolie wordt al heel lang naast voedsel ook als medicijn gebruikt. De ayurveda gebruikt het zelfs als cosmetisch en therapeutisch middel.



quinoa

Steeds vaker gebruik ik 'quinoa' bij de bereiding van lunches maar veel van mijn gasten hebben nog nooit van 'quinoa' gehoord. Vandaar dat ik er hier aandacht aan besteed. Uiteraard is het erg lekker maar het heeft nog een aantal eigenschappen die voor de gezondheid c.q. 'well beïng' heel positief zijn:

quinoa is een zogenaamde 'superfood'
100% biologisch en is duurzaam
heeft een lage 'glycemische index'
rijk aan kwalitatief hoogwaardige eiwitten, voedingsvezels, vitaminen en mineralen.

Quinoa is een van oorsprong Zuid-Amerikaanse plant, welke reeds 5.000 jaar geleden op extreme hoogtes in het Andesgebergte van Ecuador, Peru, Bolivia en Argentinië werd verbouwd door de roemruchte Inca's. De naam 'quinoa' komt uit het quechua, de oorspronkelijke taal van de Inca's, en betekent 'moedergraan' of 'supergraan'. De Inca's gebruikten de quinoa zaden om te koken zoals rijst en beschouwden quinoa als hun 'heilige voeding'. En die oude Inca's hadden blijkbaar geen ongelijk, want vandaag de dag behoort quinoa tot de selecte categorie van 'superfoods' vanwege de uitzonderlijk hoge voedingswaarden. 

 

Back to Top