nijhof bouw- en woonwaren




Nijhof was één van mijn meest uitgebreide projecten. Ik heb hier een aantal jaren aan een zogenaamde 'opwaardering' gewerkt. De opdracht was kort maar krachtig. 'Maak van onze bouwmarkt 'de Bijenkorf' onder de bouwmarkten. Als 'conceptcoördinator' heb ik mij bezig gehouden met alle aspecten die van belang zijn bij die positionering. 

Te weten: visie- en strategieontwikkeling, winkelinrichting, collectieopbouw, inkoop van het assortiment, presentaties, themaetalage's, evenementen zowel 'in store als out store', communicatie, verzorging van bedrijfskleding, samenwerken met leveranciers, collega bouw- en woonwarenhuizen, en brancheorganisaties, verzorgen van '(free)publicity', leiden van teams, het informeren en enthousiasmeren van medewerkers, etc.

Dit alles gebeurde terwijl de verkoop gewoon doorging. Wat ik in dit project vooral geleerd heb is dat een creatieproces niet los gezien kan worden van het proces van het begeleiden van een cultuuromslag. Een omslag bij medewerkers maar ook bij leveranciers en niet in de laatste plaats bij de klanten.

Al met al heb ik bij Nijhof een fantastische tijd gehad waar ik een paar jaar mee mocht groeien met Nijhof. Speciale dank gaat uit naar Jan Nijhof en Gijs Kranendonk.


Als introductie deel ik hier de inleidende tekst van het eerste Nijhof-magazine. Dit magazine was bedoeld om veel achtergrondinformatie te verschaffen over de koerswijziging van Nijhof.




showrooms op de meubelafdeling



Samen met Marita van Wijngaarden maakte ik een serie 'corporate magazines'.



Met René Knip heb ik samengewerkt om de grafische identiteit te ontwikkelen.



Met Mart Visser heb ik samengewerkt om de bedrijfskleding te ontwikkelen.



De opwaardering van het assortiment was een continuproces. Zowel het wonen als het bouwen assortiment werd kwalitatief hoogwaardiger en actueler. inkoopteams bestonden uit verkoopleiders en stylisten. 



Onderstaand artikel over het assortimentsbeleid stond in het eerste Nijhof-magazine. Dat magazine was bedoeld om veel achtergrondinformatie te verschaffen over de koerswijziging van Nijhof.



Omdat Nijhof consumentetn met verschillende smaken wilde bedienen was het moeilijk om aanbiedingen die over één specifiek produkt gingen te doen. Ook leveranciers van de nieuwe hoogwaardigere collecties wilde liever niet dat hun actuele items in een aanbieding werden gedaan. Vandaar dat Nijhof als eerste warenhuis kortingen ging geven op hele produktgroepen. Zo konden verschillende klanten met verschillende smaken verschillende artikelen met voordeel kopen.



We organiseerden op zondagen evenementen. Dit om achtergrondinformatie bij produkten te geven door middel van demonstraties en workshops. Maar vooral om onze klanten te verrassen en te verwennen. Ik laat er hiet twee zien.


artikel over dit evenement in het nijhof magazine 1
inclusief kleuurkaartje met trendkleuren als insert van flexa

in-de pers




artikel in vt-wonen

artikel in kaleidascoop | vakblad voor de verfhandel
artikel in kaleidascoop | vakblad voor de verfhandel

artikel in doe het zelf wonen
artikel in doe het zelf wonen

artikel in mix | vakblad voor de doehetzelf- en ijzerwarenhandel
artikel in mix | vakblad voor de doehetzelf- en ijzerwarenhandel

artikel in dhz-markt | vakblad voor de dhz-ondernemer

artikel in karwei
artikel in karwei


Back to Top